Account
Klantenservice
Informatie
Categoriëen
E-liquid
DIY
Accesoires
Coils
Pod systemen
Startersystemen
Pods
Vaporizer
+31(0) 346 24 92 85
0,00
0
Menu

Stoptober! Help! #hetisweerzover

Het is weer herfst en dat betekent dat Stoptober weer op de kalender staat. Stoptober schijnt tegenwoordig de vervangende naam van de maand Oktober te zijn. Met deze, vooral goed bedachte reclameslogan, staat het stoppen met roken centraal. Elk jaar proberen instanties in deze maand de populatie rokers weer verder terug te dringen.

Natuurlijk vinden we dit allemaal een goed initiatief, want uit de inmiddels vele onderzoeken blijkt dat roken slecht voor je is. En niet alleen voor de roker (die zich meestal terdege bewust is van de slechtheid van zijn verslaving) maar ook voor de gezondheid van de passief mee-roker. Kortom, je schaadt niet alleen jezelf maar ook die van anderen. Vooral rokende ouders zouden zich duidelijk moeten realiseren dat ze de gezondheid van hun kinderen ernstig in gevaar brengen.

Wij van Atmosfera steunen dan ook alle mensen die daadwerkelijk wat aan hun gezondheid (en die van anderen) willen doen. Dus ook wij vinden Stoptober een goed initiatief om eindelijk eens want aan je rookverslaving te doen.

Waar is stoppen u zo moeilijk?

Elke roker en dan vooral de roker die al jaren rookt, heeft al één of meerdere (soms wanhopige) stoppogingen ondernomen. Soms lukt het een week, soms een maand of soms zelfs een aantal jaar en voor sommige is het al een hele prestatie als het ze lukt om een dag niet te roken! Helaas geldt voor bijna elke roker de welbekende terugval naar de sigaret.

Veel niet-rokers reageren vaak verontwaardigd over het feit dat je dan toch weer niet van die sigaret af kon blijven. Het gevolg is voor vele weer een schuldgevoel dat je je toch weer liet verleiden tot roken. Want ja, je was ‘zo goed bezig’!

Het gevolg is dat we als rokers weer excuses gaan bedenken waarom we toch weer aan de sigaretten zitten. Veel gehoorde excuses zijn:

  • Ik heb stress en een sigaret maakt me rustig
  • Ik rook alleen op feestje want dat verhoogt te gezelligheid
  • Ik slaap slecht
  • Ik kan echt niet zonder een sigaret bij mijn eerste bak koffie anders kom ik niet op gang
  • Niets is er lekkerder dan een sigaret na het eten
  • Ik kan niet zonder de gewoonte van een peuk opsteken
  • En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit zijn slecht een aantal van de redenen (excuses) die je veel hoort maar ik denk dat we ze allemaal wel gebruikt hebben in het verleden.

Wel nu heb ik een verrassing voor je want geen van de excuses zijn een reden waarom je weer terugvalt naar de sigaret of zou moeten terugvallen naar roken.

Uit eigen ervaring als ex-roker weet ik inmiddels dat het ‘moeten’ roken uit een aantal facetten bestaat waardoor stoppen gewoon erg lastig is.

Nicotine:

In een sigaret zit nicotine. Nicotine is een stimulerend middel. Dit betekent dat wanneer de nicotine in je bloedbaan terecht komt de receptoren in je hersenen deze zullen opvangen. Dit heeft als gevolg dat je je helderder en alerter voelt. Het zelfde effect verkrijg je door gebruik van Energy drinks, koffie, cola of thee. Hoewel cafeïne, een andere stof is, is de werking hetzelfde.

Gewoonte:

Elke (ex-)roker heeft zijn of haar favoriete momenten waarop de drank naar een sigaret groter wordt. De peuk bij de koffie, of na het eten om er een paar te noemen maar ook niet te onderschatten is de peuk naar een paar alcoholische drankjes want ja de alcohol draagt er zorg voor dat we ons wat minder geremd gaan voelen.

Orale fixatie:

Dit klinkt misschien voor vele rokers vreemd (en misschien zelfs wat banaal) maar bijna alle rokers lijden aan orale fixatie. Orale fixatie betekent zoveel als; dat je je goed (bevredigd) voelt als je wat in je mond hebt of kunt stoppen. Je bent je er niet bewust van maar elke sigaret die je rookt stop je in je mond en voelt bevredigend want deze was ook weer lekker.

Oververheerlijking smaak sigaret

Hoe langer het is geleden dat je gerookt hebt des te lekkerder wordt de smaak van de sigaret gemaakt door je hersenen. En geloof me dit is zelf voor mensen die al jaren gestopt zijn met roken herkenbaar. Dit uit zich vaak doordat ze zeggen: Dat sigaretje bij de koffie als je net uit bed bent was altijd zo lekker of die sigaar bij dat cognacje naar een heerlijk diner. Voordat we het weten willen we die smaak nog eens beleven en trappen we na jaren gestopt te zijn weer in de val die door onze hersenen is gemaakt.

Welke (farmaceutische) hulpmiddelen zijn er

Tegenwoordig is er van alles op de markt om je te helpen met het stoppen van roken. Deze hulpmiddelen variëren van pillen, tot pleisters tot hulpcoaches. Zoals met alles als het om mensen gaat, iedereen is anders. Sommige hebben succes met pillen andere met pleisters of kauwgom.

Pillen:

Stoppen met roken door het gebruik van pillen helpen je van de nicotine verslaving. De drang van je lichaam naar nicotine (en dus de nicotine verslaving) duurt enkele weken daarna zal je lichaam niet meer verlangen naar nicotine. In dat licht is een pillen kür dus lang genoeg. Helaas zijn deze pillen vaak anti-depressiva waarbij als bijwerking is geconstateerd (soms bij toeval) dat de smaak van de sigaret verdwijnt en je dus niet meer wilt roken want hij smaakt niet meer. Vraag dus vooral naar informatie over de bijwerkingen van de pillen voordat je aan een kür begint. Je bent immers niet depressief, je wilt alleen van het roken af!

Nicotinepleisters:

Pleisters met nicotine houdende stof die je op je arm of schouder plakt en daar 24 uur laat zitten. Voordat de nicotine zijn werking kan doen moet deze eerst in je bloedbaan terecht komen. Helaas zit er tussen je bloedbaan en de nicotine nogal wat huidcellen. Nicotine op je lichaam komt dus zonder chemische hulpmiddelen haast niet (en misschien wel nooit) in je bloedbaan. In het kort betekent ook bij dit middel dat er dus meer in die pleister zit dan goed voor je is. Wanneer je nicotinepleisters gebruikt dan zul je dus moeten afbouwen in nicotinegehalte.

Nicotinekauwgom:

Dit is kauwgom met een mint smaak waarin de gom ook nicotine zit. Doordat je de kauwgom kauwt komt de nicotine vrij. Deze nicotine wordt vervolgens door je slijmvliesklieren opgenomen en komt zo in je bloedbaan terecht. Dit is de meest op roken gelijkende vorm van nicotine opname. De nicotine komt in een korte tijd vrij door het kauwen en het gevoel van alertheid, net als bij een sigaret is vaak duidelijk aanwezig. Ook voor nicotinekauwgom geldt dat je het moet afbouwen.

Tot slot

Stoppen met roken is vallen en opstaan en weer opnieuw stoppen (en vaak weer terugvallen). Juist omdat het voor een ieder anders is, is het verstandig om verschillende hulpmiddelen te proberen als het ene voor jou niet werkt.

Mocht je nu klaar zijn met al die chemisch en farmaceutische hulpmiddelen en ‘gecertificeerde’ hulpcoaches, psychologen of kwakzalvers, probeer dan eens een elektronische sigaret. Baat het niet dan schaadt het niet. Wij gaan je niet beloven dat het je daarmee wel lukt om te stoppen maar het is allicht een poging waard als je er op een ander manier niet uit komt of denkt uit te komen.

Mocht je dus advies over het gebruik van de elektronische sigaret en toebehoren willen hebben kun je altijd naar onze winkel komen waar we je graag van advies en hulp willen voorzien

Logo Atmosfera
WhatsApp Whatsapp contact